Městské
divadlo v Mostě
PhDr. Václav Hofmann
Divadelní ulice čp. 15
434 01 Most
Vážený pane řediteli,
obracím se na Vás s žádostí o nápravu porušení mojí smlouvy na inscenaci
Zvonokosy, kterého se dopustil umělecký šéf divadla pan Vlastimil Novák.
Za dvanáct let co hostuji ve Vašem divadle, sem se s takovým protiprávním
jednáním doposud nesetkal. Všechna představení jsem vždy odehrál, i když na
většinu inscenací jsem neměl ani uzavřenou smlouvu. Jelikož od 1.1.2000 je herectví
mým povoláním a základním zdrojem obživy mé rodiny (oficiálně registrovaném na
finančním úřadě), trval jsem na uzavření smlouvy na tuto inscenaci. Dne 15.2.2000
jsem uzavřel s Městským divadlem v Mostě smlouvu o uměleckém hostování mimo
pracovní poměr, na roli 1.četník v inscenaci Zvonokosy. V této smlouvě je uvedeno,
změny a doplňky musí být provedeny písemnou formou a podepsány smluvními stranami.
V rozporu s touto smlouvou a bez jakékoliv písemné změny smlouvy, kterou bych
já podepsal, bez toho, že by mi cokoliv bylo vedením divadla sděleno písemně nebo
ústně, pan Vlastimil Novák podepsal přeobsazení této mé role, kterou teď hraje pan
Blažek. Já jsem se o přeobsazení role dozvěděl náhodně na chodbě divadla od
garderobiérky, když jsem šel na oprašovací zkoušku tohoto představení.
Váš podřízený tuto smlouvu porušil a já Vás tímto žádám abyste se
postaral o nápravu a já mohl tuto inscenaci dohrát, tak jak jsem se smluvně zavázal.
Možná by Vás zajímalo, jak k celé této nepříjemné záležitosti
došlo. Dokud byl uměleckým šéfem Zbyněk Srba, byly vztahy v divadle dobré a já
jsem jako host byl celkem dost obsazovaný do malých rolí. Než jsme začali zkoušet
Baladu pro banditu, došlo vinou herce Bohouška Patzelta k jeho nepříjemným aktivitám
vůči mé herecké osobě. Obrátil jsem se tehdy na Vlastimila Nováka, zda je s mojí
hereckou prací nespokojen. Pan Novák mě tehdy ujistil, že je s mým hereckým projevem
spokojen a že kdyby se mu cokoliv nezdálo, tak mě na to upozorní a pomůže mi najít
cestu ke správnému hereckému projevu. Tehdy se mě pan Novák na první čtené Balady
zastal před celým uměleckým souborem a Bohouše seřval jak malého kluka. Později se
semnou spojil pan Pecháček a nabídl mi roličku v jeho hře, ale pan Novák to
přeobsadil. Standa Oubram mě znovu obsadil do jedné své pohádky, ale pan Novák mě
vyškrtnul a ještě mě seřval, co si to dovoluji domlouvat se s režiséry (přitom oni
vyhledávali mě), že o obsazování her rozhoduje on. Po těchto aktivitách mě už
nikdo neobsadil. Pan Novák si pak začal přijímat do divadla mladé herce (Šipoš a
Kudlička, atd...), kteří však v divadle moc dlouho nevydrželi.
Nevím co se s panem Novákem stalo, ale asi před třemi lety se po dopravní
nehodě najednou úplně změnil a stal se z něho zlý člověk, který neustále měnil
své názory, pro sebemenší maličkost okamžitě vybuchoval a nedokázal se ovládnout.
Pozval si mě na pohovor o mé práci v divadle a sdělil mi svůj názor nad jehož
logikou dodnes přemýšlím. Řekl mi, že ho vůbec nezajímá že hraji v televizi a ve
filmu, až on z Mosteckého divadla odejde, tak já v divadle asi určitě získám
angažmá, ale dokud on v divadle bude, tak já nedostanu ani šanci zahrát si větší
roli. Zeptal jsem se ho tedy proč? Sdělil mi, že já si ve své firmě také dělám se
svými zaměstnanci co chci a jako důvod mi odpověděl, že vůbec neumím hrát, že
jsem vůbec nepochopil základy divadla a že ve svých čtyřiceti letech už jsem moc
starej na to, abych v umění něco dokázal (přitom před rokem byl se mnou spokojen).
Tehdy jsem pochopil, že už asi v divadle končím, ale to že nic neumím a už
jsem starej mě naštvalo. Jelikož jsem chtěl hrát, obrátil jsem se na Prahu a začal
filmovat. Po nějaké době si mě zase pan Novák pozval a oznámil mi, že když si tedy
myslím, že umím hrát, že mi tedy dá v inscenaci Zvonokosy roli kterou nezahraji.
Roli velitele četníků. Zdálo se mi to absolutně nelogické, proč mi dává
umělecký šéf roli o které je přesvědčený že jí nezahraji? Novák řekl, že
když tu roli zahraji, tak mi dá pokoj a budu dál hrát v divadle jako host a on se mi
před celým uměleckým souborem omluví a prohlásí, že nerozumí divadlu, když jí
ale nezahraji, tak mě vyhodí z divadla. První čtená byla 3.1.2000 a já jsem 6.1.2000
začínal natáčet televizní seriál Zdivočelá země. Upozornil jsem pana Nováka na
mé natáčení a on mě ubezpečil, že mi divadlo nebude bránit v rozvíjení mých
hereckých aktivit a vyjde mi pro mou filmovou práci všemožně vstříc.
Přečetl jsem si scénář Zvonokos a na té roli jsem nenašel nic zvláštního
co bych nezahrál, akorát na konci jsem měl být zmlácen, což bych samozřejmě
zahrál. Novákovu předpověď toho, že roli nezahraji jsem začal chápat v momentě,
když jsem zjistil, že do role hospodského obsadil Jiřího Rumpíka. Jiří, se svojí
drobnou postavou, by mě na jevišti nikdy nemohl zmlátit, tak aby to nevypadalo
nelogicky. Přesto jsem se s postavou snažil něco udělat a postavil jsem si velitele
četníků do polohy starého zbabělého a unaveného člověka, slizouna, který podle
zneužije situace a svede hospodskou a po té zkormouceně a zbaběle se nechá zmlátit.
To by se zahrát dalo i s mojí 120-ti kilovou postavou.
Později jsem se dozvěděl, že režisér inscenace z Jihlavy (který mě
vůbec neznal), byl po první čtené z Novákova obsazení hry nešťastný a řekl, že
se asi někde stala chyba při obsazování inscenace, že se mu pan Sieber se svojí
velikou postavou do role zbitého velitele četníků nehodí a že to bude muset
přeobsadit a také mě přeobsadil. Absolutně nelogicky pro diváka pak hrál Kuba
Dostál dvouroli, to jsem toho romantického básníka taky mohl zahrát já. Pan Novák
pak chodil po divadle a všem tvrdil, že pan režisér pana Siebera přeobsadil, protože
pan Sieber nebyl schopný roli velitele četníků zahrát. Už od počátku, když mi
Novák řekl, že mi dá roli kterou nezahraji, věděl jak to dopadne, měl to
rafinovaně narežírované, aby mě zesměšnil a vyhodil z divadla, ale před všemi si
zachoval čisté ruce. Samozřejmě jsem se o tomto přeobsazení nedozvěděl
oficiálně, ale náhodou od Rumpíka, když jsem si s ním chtěl před zkouškou
popovídat o mé představě, jak mě zmlátí aby to bylo pro diváka přijatelné.
Většina herců se mnou cítila a považovali Novákovo manipulování se mnou za
sprosťárnu a vyslovili názor, že bych se měl za takovýchto podmínek na hraní v
mosteckém divadle vykašlat. Má láska a úcta k divadlu však byla silnější a hrál
jsem tedy řadového četníka společně s technikou a stěhoval jsem s nimi i stoly z
jeviště.
Mezitím o mne projevili obrovský zájem filmaři a já jsem souběžně od
začátku roku natočil osm televizních reklam, televizní seriál a tři filmy. Což je
obrovská práce, jakou nikdy žádný mostecký herec nedokázal. Veškeré natáčení
jsem zvládal bez narušení divadelní práce v Mostě. První problém nastal po
prázdninách, souběžně jsem natáčel film Dážď padá na naše duše na Slovensku
ve Slovenské produkci, Vzkříšení na Slovensku a Moravě v Italské produkci a
Bademaister v Čechách v Německé produkci. Můj natáčecí plán, který se stále
posouval, koordinovala Česko-Slovenská filmová agentura CINE-JESSY. Problém nastal
6.11., kdy jsem měl dopoledne hrát v Mostě Zvonokosy, ale Italové měli pronajatý
zámek v Náměšťi nad Oslavou a chtěli abych tam točil. Majitelka filmové agentury
Jessica tedy zavolala do divadla a snažila se s Novákem dohodnout o možnosti, že by tu
mojí pidiroličku četníka zahrál někdo jiný, nebo že by případně Italové
koupili celé představení, aby se nehrálo a já mohl filmovat. To je celkem běžná
záležitost, ale pan Novák se zachoval naprosto neočekávaně a řekl prý Jessice
něco v tom směru, ať si strčí Siebera někam...
Pro Jessicu, která zajišťuje 20 filmů ročně, to byl šok, prohlásila,
proboha, co to je v tom Mostě za hulváta, nikdy v životě se prý s takovým sprostým
člověkem v uměleckém světě nesetkala. Novák tedy využil situace a hru přeobsadil
a tím vlastně splnil to, co řekl na začátku, že když nezahraji velitele četníků,
tak mě z divadla vyhodí.
Vážený pane řediteli, strávil jsem ve Vašem divadle mnoho krásných let a
mám k Vašemu divadlu vztah a úctu. Vždy jsem se k mosteckému divadlu hrdě hlásil a
vždy jsem od herců z jiných divadel nebo od filmu slyšel na naše divadlo samou
chválu a uznání. Za poslední dva roky se ale názor uměleckého světa na mostecké
divadlo velmi změnil a když někde řeknete že jste herec z Mostu, tak se lidé z
branže zamyslí a většinou řeknou, jó Most, tam je ten Novák, tam se prej dějou
pěkný zvěrstva... Umělecký svět v tomto státě je velmi malý, všichni se znají a
povídají si, třeba o tom, jak v Mostě řídí divadlo Novák v divadelním klubu u
chlastu. Těch lidí, kteří odešli z Mostu, je již hodně. Většina odešla po
špatných zkušenostech z Novákem, už toho měla dost, nebo se k nim Novák po odchodu
špatně zachoval (přeobsadil jejich role, které mohli dohrávat) a všichni tito lidé
o svých zkušenostech vyprávějí dál. Když jsem to Novákovi řekl, odpověděl mi
svojí velice zvláštní logikou, že je rád, že dobří herci z Mostu odcházejí,
protože odcházejí do dobrých pražských divadel a to je vizitka jeho kvalitní
práce, že se v Mostě naučili dobře hrát...
Vlastimil Novák, svým vystupováním a jednáním, je problematickou osobou
divadla. Chování pana Nováka není vyrovnané, kolísá od klidu po výbuchy vzteku, a
to opakovaně během několika minut. Jeho chování naznačuje, že trpí duševní
chorobou, kterou nedokáže zvládnout a která se neustále zhoršuje, navíc
podporováno alkoholem v pracovní době. Důsledkem tohoto je i změna ve vztazích
mezi lidmi v divadle, kteří si tuto poruchu osobnosti svého nadřízeného uvědomují.
Mezi divadelníky, kteří si potrpí na svérázný humor, se o Novákovi říká, že se
chová jako žena, akorát má periodu každou půlhodinu.
Jen tak pro zajímavost, když se mnou Novák projednával můj honorář za
Zvonokosy, navrhl mi, abych to zahrál za stejný honorář, jako jsem hrál Baladu pro
banditu. Já jsem mu řekl, že Baladu jsem hrál zadarmo a on na mě řval, že to není
pravda, že v divadle nikdo zadarmo nehraje. Novákovo manželka Regina Razovová v novinách o mě napsala, že jsem v divadle hrál zadarmo
jenom určitou dobu. Přitom já vím, že za dvanáct let jsem odehrál 12 inscenací,
přes 400 představení a měl zaplacené pouze jedno, Třetí zvonění, za jehož
honorář jsem koupil hercům do kuřárny rychlovarnou konvici na kafe. Honorář za
Zvonokosy jsem věnoval divadlu, na to jsme dokonce spolu sepsali sponzorskou smlouvou. Není to divné, možná by bylo
zajímavé zjistit, zda náhodou NĚKDO nepobíral za mě honoráře?
Vážený pane řediteli, to co jsem Vám sdělil, je možná dost silné, ale
pravdivé a zdaleka se vše nedá napsat na papír. Možná jsem jediný člověk, který
je Vám schopen říci pravdu, protože se Nováka, ani Vás nebojím, nejsem na divadle
existenčně závislý, ale mám ho rád a záleží mi na něm. Budete-li mít zájem,
kdykoliv si s Vámi o jednání pana Nováka mohu popovídat. Záleží jen na Vás, jak
se zachováte a zda se naše divadlo bude rozvíjet, nebo se sežere zevnitř, jako třeba
teplická činohra (s tímto názorem jsem se už mnohokrát setkal). Pokud totiž budou
udávat směr dění v divadle lidé, jako je Novák, Regina a Bohoušek, budou se muset
ostatní řídit heslem, "kdo chce s vlky žíti, musí s nimi výti", nebo
odejít.
Víte co bylo pro mne největší překvapení, když jsem začal filmovat? Ne
jiná technika práce, kterou jsem nikdy nestudoval, ne to že mě režiséři
napomínají, že mám divadelní projev, ale to, jak se všichni lidé ke mě slušně
chovají. Na to jsem v Mostě nebyl zvyklý. Nikdy mi v Praze nikdo neřekl že nejsem
herec a mé honoráře za jeden natáčecí den jsou většinou větší, než měsíční
plat mosteckého herce. Pouze v Mostě, slovy Nováka, Reginy a Bohouška, je celý
umělecký kolektiv dotčený a uražený, že mě lidé považují za herce a v novinách
vyšel článek o mě a ne o nich. Jest-li to třeba nebude tím, že ten Sieber, kterého
všichni v Mostě považovali za autsaidra, najednou sám něco dokázal… Regina pak ve
své trapné reakci v novinách napsala, že pan Sieber
spolupracoval s divadlem a Novák řekl mé manželce, že dokud on v divadle bude, tak
já si tam už nikdy nezahraji, protože herci jsou na mě naštvaní, že
v novinách o mě napsali že jsem herec. Nemáte pocit, že u lidí, kteří jsou
umělci, je takovéto myšlení dost ubohé? Manželka nevěřila vyprávění herců o
tom, jak se Novák chová, naivně se k němu objednala a chtěla si s nim popovídat.
Byla to její hloupost, naběhla si sama. Domluvili si schůzku ve všední den na druhou
hodinu. Když přišla na vrátnici do divadla, dozvěděla se, že Novák sedí už od
deseti v baru, poprosila tedy vrátného, ať mu řekne že přišla, protože ani
nevěděla jak vypadá. Z baru se pak ozval halasný ironický hlas Nováka, k obveselení
všech barových přítomných: "Á paní Sieberová přišla škemrat..."
Jinak ten můj vyhazov udělal Novák velmi důsledně, deset let jsem měl šatnu
s panem Bucháčkem, deset let jsem měl v šatně svůj stolek se zrcadlem u okna a pod
sklem své fotky a zlomvazky. Najednou po deseti letech NĚKDO všechny mé věci vyhodil
a na mém místě najednou už sedí jiný herec. Nikdo mi za mojí letitou práci pro
divadlo ani nepoděkoval. To je sprostý a hodně to bolí...
Přesto všechno se vracím na začátek tohoto dopisu a žádám Vás, aby jste
dodržel smlouvu kterou jsem s divadlem uzavřel a umožnil mi čestně dohrát inscenaci
Zvonokosy (zvládnu to i bez oprašovačky). Samozřejmě, že jsem neustále připraven v
mosteckém divadle hrát a kdykoliv nastoupit do kteréhokoliv představení, kde budete
potřebovat mojí velikou postavu.
V Mostě, dne 20.1.2001
S pozdravem
Jiří M. Sieber
Ředitel tento můj dopis
vyvěsil na nástěnce v divadle.
REAKCE ŘEDITELE |