Městské divadlo v Mostě, Divadelní 15, 434 Ol Most
Tel.: 035/6100250
V Mostě 31. ledna 2001
Vážený pane ,
by1 jsem sice vaším dopisem překvapen, nebot' se mi zdá, že celý vychází z
naprosto chybné
interpretace vašeho dosavadního právního vztahu k Městskému divadlu v Mostě.
Pokud jsem řádně informován a to jsem přesvědčen, že ano, nikdy jste zaměstnancem
divadla nebyl, a
proto jste z něj v tomto slova smyslu ani nemohl být vyhozen, podotýkám, že nikým,
ani mnou, tím méně pak uměleckým šéfem činohry. Smlouva o uměleckém hostování
mimo pracovní
poměr se tak nazývá zejména proto, že se o pracovní poměr ve smyslu ZP nejedná a
není tak
posuzován ani z hlediska daňového. Tzv. "hostů" jsme za
dobu mého působení v mosteckém divadle
měli, i opakovaně, v jednotlivých inscenacích dlouhou řadu a to i hostů velmi
zvučných uměleckých
jmen. Nikdy jsem však neřešil jejich ev. vlastnické nároky na vlastní stálé místo
v šatně, nebot' všichni
" hosté " chápou, že mít stálé místo v šatně je výsadou herců
angažovaných na pracovní smlouvu, to
jest tak řečeno, ve stálém angažmá.
Co se týče haší poznámky, že se mne nebojíte, přiznám se, že mne při
dnešní úrovni pracovně
právních vztahů, kdy podle mne zaměstnanec může téměř vše a zaměstnavatel
téměř nic, náramně
pobavila. Jsem rád, že se mne nebojíte, a1e ubezpečuji vás, že nejste sám.
Prokazatelně se mne v práci
nebojí nikdo a důvěrně vám sdělím, že doma ani má šestiletá dcera. To mne
ovšem mrzí více než to
prvé. v atmosféře strachu se totiž nedá pracovat a tak,
koneckonců, jsem rád a svým způsobem i hrdý na to, že se mne nikdo nebojí. Proč by
jste se mne měl
bát vy, to skutečně nechápu. Píšete, že jste úspěšný filmový herec. Já o tom
nepochybuji, pochybuji
však o tom, že by mi jiný úspěšný filmový herec, např. Filip Blažek,
měl potřebu písemně sdělovat, že se mne nebojí.
K řadě sdělení a nařčení, která jste mi ve svém dopise naznačil,
vám mohu sdělit
pouze toto. Jednou z mála, a to velmi sporných výhod uměleckých šéfů obecně, je
právo zvolit
si své umělecké spolupracovníky. Je možné, že jste si s kolegou Novákem "nepadli
do oka" ale to už
se v uměleckých i jiných tvůrčích profesích stává. Stejně, jako má režisér a
umělecký šéf právo oslovit
umělce, se kterými spolupracovat chtějí, mají oslovení právo tuto spolupráci
přijmout nebo odmítnout.
To se však opět většinou týká tzv. hostů, nebot' u umělců ve stálém
angažmá platí pravidla poněkud jiná. Mohu vás však ubezpečit, že obsazování do
rolí bývá
vždy velmi složité a před podpisem obsazení musí umělecký šéf dosáhnout
především souhlasu
režiséra, protože ten je, v důsledku, za úroveň inscenace zodpovědný.
Nyní však k jádru věci. Přeobsazování rolí při omluvené i neomluvené
absenci
některého z herců je záležitostí, která je sice nepříjemnou, Ieč zcela běžnou
součástí řídící práce v
divadle. Jejím hlavním cílem ovšem nikdy není z inscenace někoho vyhodit,
ale naopak inscenaci
zachránit, pod známým divadelním heslem: "Večer se musí hrát!" Žádala-
li tedy italská filmová
produkce pana šéfa o vaše uvolnění, nepostavila ho před možnost se Vás v inscenaci
zbavit, ale
naopak, před povinnost získat někoho, aby vaši roli převzal . Jestli tomu dotyčnému
za to musel slíbit,
že převzatou inscenaci bude dohrávat, či něco jiného, je věr, kterou .nemohu
předjímat, neb jsem u
celé záležitosti nebyl. Většina těchto změn se děje
po dohodě a písemná forma se nepoužívá, i když s vámi musím souhlasit, že by se
používat měla.
Kdybych toto v běžné praxi požadoval, byl bych s velkou pravděpodobností považován
za
zkostnatělého byrokrata. vy však jste v tomto bodě vašeho dopisu v právu
a já vám sděluji, že další
reprisa inscenace "Zvonokosy" je na repertoáru divadla dne 16.
2. 2001 a podle platné smlouvy roli
četníka ztvárníte vy. Bližší podrobnosti k derniéře tohoto titulu vám jistě,
jako vždy ochotně, předá
tajemnice uměleckého souboru činohry MD paní
Krestová.
Závěrem mého dopisu bych vám chtěl sdělit, že v rámci veřejné kontroly a
otevřenosti v
jednání, zveřejním v divadle jak Vaši "stížnost`; tak mou odpověď
: Chci tak předejít následným
dohadům na téma zatajování či překrucování skutečností. Současně bych tak
chtěl
do ostatních divadel, kde mají obavy o dodržování zákonnosti a spravedlnosti v
divadle
našem, zaslat jasný signál, že v Mostě se žádná zvěrstva nekonají. Samozřejmě,
že za vším, co
jsem napsal, si stojím a jsem ochoten si o tom s kýmkoli, i s vámi, povídat. Ze
žádného podobného
hovoru však nemůže vyplynout můj příkaz uměleckému šéfovi jak činohry tak
loutkářského souboru s
kým má a nemá spolupracovat a koho obsadí do jaké role. Nikdy jsem to nedělal a
neudělám to ani na
základě vašeho dopisu.
|